Blogger Backgrounds

Friday 5 August 2011

syaitan dibelenggu?

bila masuk bulan Ramadhan, semua umat Islam akn excited terlebih, sbb kita boleh buat byk bnda baik, boleh buat solat sunat, boleh baca Quran, boleh solat terawih. and also, 'syaitan dibelenggu'. well, ema x tau la sejauh mana bnda nei betul, but ema rasa this is just something utk buat org Islam rasa lebih baik. bila kita kata syaitan dibelenggu, mesti kita akn rasa baik skit, puas sikit, lega skit kan? kita ada keyakinan kita xkn buat jahat sbb syaitan yg buat jahat ada dlm neraka, Allah gari tgn & kaki dia. but then, still, Wallahualam. Hanya Allah yang Maha Mengetahui.
tapi, still, kenapa masih ada org buat jahat ek? actually, itu adlh nafsu diorang. ingatlah, nafsu adlh musuh kita yg paling utama. even bila syaitan dah x dak, still nafus buat jahat kt kita kan? but then ketahuilah juga yg nafsu nie banyak kategori. nafsu makan, nafsu buat jahat, nafsu buat baik, nafsu dengaq lagu, nafsu mengumpat, nafsu memboros...mcm2 la. so, kita kena perangi nafsu kita terutamanya di bulan puasa nie. 


actually, sgt la susah nk perangi nafsu kita sendiri. for example, kita selalu tgok drama kt tv, but then bila masuk bulan puasa, kita kena kurangkn tengok tv. mmg susah, sbb kita dah biasa tgok tv, siap ada jadual tv lagi. but then, kita cuba tgok. for people yg suka dengar lagu mcm ema, bulan puasa dah tinggalkan mp3 dlm bilik, x bukak langsung. kita ingat mungkin itu dah cukup, (at least itu yg ema fikir). but then ema salah. itu x cukup. sbb bila advertistment ada lagu, hati kita akn turut menyanyi. so, mmg perang ini sgt susah. x tau la kita menang atau kalah di medan memerangi nafsu kita sendiri. but, ingat, at least we tried. Allah lebih Mengetahui yg lain.

No comments: