Blogger Backgrounds

Saturday 17 March 2012

Syria

ema baru balik drpd satu talk kt USM on Kebangkitan Syria. i found out some interesting stuff about Syria and i would be more than happy to share what i heard with readers out there.


Syria is not pronounced as Shyria, but more like Siria. the Syria Revolution began last year, on 15th of March 2011 t be exact. it started due to the actions of some little kids writing these on the wall of their school, 'we want the government to step down' (which also means, Hasyar al-Basar to step down)


Syria mengamalkan media tertutup di mana kekejaman di negeri itu tidak diketahui umum kerana media seluruh negara dikawal oleh pemimpinnya. sudah hampir 40 tahun lebih penduduk Syria ditindas di negeri sendiri. Syria mengamalkan pemerintahan diktator.


para pemimpin Syria bermazhab Syiah Nusairiah. Syiah Nusairiah adalah terdiri daripada puak Syiah, tetapi lebih sesat dan obses dengan Saidina Ali. dikatakan mereka ini mempercayai bahawa Saidina Ali merupakan Tuhan dan tempatnya di atas awan. Oleh itu, setiap kali puak ini melihat awan, mereka akan memberi salam kepada Saidina Ali. 


terdapat hadis Rasulullah yang berbunyi "yang zalim akan dikeluarkan daripada tanah Syam"
(Syam di sini termasuklah tanah Syria, Palestin dan sebagainya)
contoh situasi yang membenarkan kata2 Rasulullah di atas ialah peristiwa di Lembah Yarmouk suatu ketika dahulu. Rom VS orang Islam daripada Damsyik. pada ketika ini, bilangan tentera Islam amatlah sedikit, lebih kurang 25000 orang sahaja. Manakala bilangan tentera Rom pula hampir 250000. Disebabkan itu, pasukan tentera Islam meminta bantuan daripada Iraq dan memperoleh bekalan tentera yang diketuai oleh Khalid bin al-Walid. Pertempuran berlaku selama 5 hari. pada hari yang ke-5 itu, tentera Rom telah mengundur diri. 
Mana mungkin bilangan tentera yang sekecil itu mampu berlawan dengan bilangan tentera yang berkali ganda daripadanya? Ternyata ini adalah bantuan daripada Allah.


kemudian, penceramah beralih ke kisah seorang pemimpin hebat iaitu Salehuddin al-Ayubi. Salehuddin bermain-main pada usia kanak-kanaknya. maka ketika ayahnya melihatnya bermain-main, terus diangkatnya Salehuddin tinggi2 di udara, lalu dia berkata kepada anaknya, "Aku tidak berkahwin dengan ibu kamu untuk melihat kamu bermain-main. Tapi aku mengahwini ibu kamu, dan ibu kamu melahirkan kamu untuk melihat kamu memerdekakan Baitulmaqdis" Setelah it, dilepaskan Salehuddin daripada tempat tinggi tersebut. pada kebiasaannya, seorang anak kecil pasti akan menangis kerana terjatuh, apalagi kalau terjatuh dari tempat tinggi. Namun, Salehuddin tidak menangis. lalu, ayahnya bertanya kepadanya, "mengapa kamu tidak menangis?" tahu apa yang dijawab oleh kanak-kanak itu? "Orang yang akan memerdekakan BaitulMaqdis tidak akan menangis" Subhanallah..


KELEBIHAN TANAH SYAM BERDASARKAN HADIS2 RASULULLAH
1- tempat yang aman adalah Syam. Apabila ada peperangan @ fitnah, tempat yang paling aman adalah Syam
2- Aku (Rasulullah) nampak satu cahaya yang terang menuju ke Syam. Ingatlah, apabila berlaku fitnah, pergilah ke Syam
3- ahli Syam (isteri2, keturunan2, hamba2, pembantu2 wanita) adalah dianggap golongan yang berjaya untuk menegakkan agama Allah. Kalau ada yang melalui tanah Syam dan dia ingin menegakkan keadilan @ agama Allah, maka dia turt tergolong dalam golongan yang berjaga-jaga di Syam
4- Kalau Syam menjadi rosak, maka tiadalah kebaikan bagi kamu (golongan yang berpegang pada jalan Allah sangat ramai di Syam, sebab tu kalau Syam rosak, rosak terus umat Islam)

tahukah kita bahawa kiamat hanya berlaku kepada golongan yang zalim dan jahil? angin lembut akan menyapa setiap orang Islam, dengan syarat, terdapat iman di dalam dirinya walaupun sebesar zarah sekalipun. maka yang lainnya akan mati.

ustaz yang bagi talk ni ada cerita pasal kronologi peristiwa kiamat. but then, i couldn't get the whole story coz i was listening to him and then, by the time i realized 'm supposed to jot these down, i only managed to get the 1st part of the chronology-and that's not even complete. so, i decided to not write whatever that's incomplete. sorry.

lastly, i would like to end this entry with a hadith. 
"Sesiapa yang tidak berperang (jihad) di jalan Allah dan langsung tidak terlintas di hatinya untuk berjihad do jalan Allah, maka mereka akan mati dalam keadaan Jahiliyyah" Nauzubillah min zalik.

No comments: