Blogger Backgrounds

Tuesday 3 April 2012

erti sebuah janji

baru balik dari satu forum anjuran FESKI (Festival Kelestarian Islam) di USM, Kubang Kerian. EMCEE majlis adalah sahabatku sendiri, Izzul Norman, moderator program ialah Dr Irfan. Panel jemputan terdiri daripada Sham Kamikaze & Ustaz Ubaidillah Alias.
*gempak x program kitaorg? hihihih...*


(seperti yang diulas oleh Ustaz Ubaidillah)
Erti sebuah janji berbalik kepada janji kita dengan Allah, Tuhan Semesta Alam ketika sebelum terjadinya kita sendiri. peristiwa ini berlaku di alam roh, beribu-ribu tahun yang lepas. dalam al-Quran dinukilkan janji ini. *jap ek, nak amik tafsir al-Quran*


"Dan ingatlah ketika Tuhanmu mengeluarkan dari tulang belakang anak cucu Adam keturunan mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap roh mereka (seraya berfirman) "Bukankah Aku ini Tuhan kamu?" Mereka menjawab, "Betul, (Engkau Tuhan kami) kami bersaksi" Kami lakukan yang demikian itu agar di hari kiamat kamu tidak mengatakan "Sesungguhnya ketika itu kami lengah terhadap ini" atau agar kamu tidak mengatakan "Seseungguhnya nenek moyang kami telah mempersekutukan Tuhan sejak dahulu, sedang kami adalah keturunan yang datang setelah mereka. Maka apakah Engkau akan membinasakan kami kerana perbuatan orang-orang dahulu yang sesat?"
(Surah al-A'raf-ayat 172 & 173)


kenapa kita boleh tersasar daripada janji kita ngan Allah? ini jawapan daripada panel jemputan Sham Kamikaze. (Sham telah divide kan skop jawapan kepada 3)


1-social networking
Based on research findings, Facebook is a disease. Survey shows that people out there depend on Facebook too much.


2-Music
muzik itu tidak salah pada asalnya, tapi disebabkan kita (including myself) menyalahgunakan muzik, atau kita melampaui batas dalam muzik, sbb tu bnda tu jadi penyakit. 


Fiman Allah, "Janganlah kamu melampaui batas"


sebabnya, bila kita melampaui batas, ada la akibatnya. that's the reason why Allah melarang kita melampaui batas. *apa cakap ulang2 nie? sorry. ema pun dah pening* 
contohnya, kita jamming smpai ke Maghrib, smpaikan azan Maghrib pun dah x leh nk dengar. then, digunapakai pulak alasan x dengar azan sbgai excuse utk dia x sembahyang Maghrib. bukankah sbb dia melampaui batas la yang azan smpai x dengar. kan?


kita hanya akan perasan kita menghidapi penyakit nie bila kita x makan 'ubat' satu hari. then kita naik gila. (penyakit=Facebook, music. ubat=Facebook, music) *faham x nie? ema pulak yg garu kepala*
macam nie. Sham tadi tanya soalan, 'berapa ramai kat sini yang boleh deactivate Facebook sekarang jugak?' and then ada la dengar suara2 yang ckp boleh. tapi Sham kata, effect deactivate Facebook tu xkn terasa sekarang, lepas a few days, naik gila balik. itu maksudnya, kita dah memang confirm menghidapi penyakit Facebook. this phenomenon goes the same to music.


3-Lepak
the third penyakit yang kita hidapi is melepak. and this melepak thingy whingy is closely related to the social networking & music. kalau nk jumpa ngan teman muka buku, kita lepak kat mall. kalau nk jamming pun lepak dulu kedai mamak ke, betul x?


Conclusion daripada 1st round nie adalah seperti yang berikut:
1- Allah x bagi kita excuse untuk kita dalam pencarian agama yang satu (Allah dah cakap dalam al-Quran: jangan salahkan nenek moyang sbb sesat, jgn salahkan masa x cukup utk belajar agama. sbab kita semua kena cari sendiri, for better or worse and then accept the fact yang Allah adalah Tuhan yang Ahd) 
2- Jangan kita persoalkan tentang siapa Tuhan yang sebenar (dah bnyak Allah smpaikan dlm Quran + kita sendiri ngaku Allah itu Tuhan dalam alam roh lagi)
3- cerita alam roh Allah ceritakan dlm al-Quran sbb Allah nak kita kaji, Allah nak kita cari sendiri kebenaran, keistimewaan dalam rahsia alam roh (memang x dinafikan yang akal kita terbatas dlm benda2 berkaitan alam roh, but we must at least try dengan bersumberkan al-Quran dan hadis, but don't go over the limit la kan? smpai nk imagine Allah tu mcm mana, itu bukan urusan kita)
4- kita dah janji dengan Allah dalam alam roh but then pancaroba2 di dunia meng'hanyut'kan kita, x sedarkan kita akan janji2 tersebut


~ al-Quran adalah seperti 'preskripsi' kepada 'penyakit' yang dihadapi 
dan perlu di'makan' selalu supaya kita kekal 'sihat'~
(kata-kata Dr Irfan, moderator forum)

Langkah-langkah nak selesaikan masalah nie (Sham Kamikaze gak yang ulas part nie)
1- social networking
hantar benda2 yang baik kepada orang lain. (this include things yang SHARE & POSTS). dakwah itu sangat mudah. kepada yang bertanya macam mana? start with something ike this, 'Jom solat Asar, dah azan nie' memang ramai yang akan baca post kita tu. but belum tentu semua yang baca akan terus tinggalkan Facebook atas meja and masuk bilik wudu' amik wudu' and perform salah rite? even then, because of the intention of us posting the thing is to remind others of the Asar prayers, we've already earn lots & lots of pahala. Subahanallah. langkah yang kecik tu, bwk byk gila pahala kt kita. persoalannya, antara nak ngan x nak je.

2- music
biasakan diri mendengar nasyid. kalau x suka nak dengar nasyid, divert your style to people like Sami Yusuf *woot woot. peminat setia di sini*, Maher Zain, Outlandish, Yusuf Islam and many others. these people are bringing the nasyid to a whole new level. rapping, different musical instruments & style are the in-thing nowadays kan? why not we listen to them? hmm...fikir2 la ek? 
bukan semua muzik itu salah. and x salah untuk selitkan unsur muzik dalam sesuatu program tu (x kisahlah program apa pun), but jangan konsert belaka.

3- melepak
hobi orang muda sekarang iaah melepak di masjid. x salah perbuatan nie. pemuda sekarang suka attend ceramah2 & program2 yang dianjurkan oleh pihak masjid @ surau. sebabnya, pihak asjid & surau memang aim pemuda pun, dengan meng'invite' penceramah2 yang kelakar yang boleh buat joke, yang berfikiran moden sikit untuk menarik minat pemuda.
last but not least, pancing pemuda2 dgn makan2. tau x aktiviti makan2 nie is already a way to berda'wa? hmm...interesting...

Conclusion:
kaedah sangat important & crucial dalam menentukan perbuatan yang kita buat tu betul atau salah. Kalau kaedah yang digunapakai tu betul, insyaAllah dakwah & tarbiyah yang kita mulakan tu akan menjumpai kebaikan.

Finally, Ustaz Ubaidillah said this:
pemuda adalah golongan yang di'target' sebabnya phase hidup kita sekarang ialah 'golden phase'. kita ada nikmat masa lapang. tapi sayangnya nikmat masa lapang yang Allah bagi kat kita, dihabiskan dengan 5S. apa itu 5 S? Songs, Sports, Screen, Smoke, Sex

so then, ada sesi tanya soalan & ada sorang budak ni tanya soalan 'macam mana nak istiqomah?'
1- belajar balik tauhid & akidah. tetapkan hati, sedar bahawa setiap ibadah yang kita buat itu adalah kewajipan kita sebagai seorang hamba
2- berdoa dengan bersungguh-sungguh
3- ubah surrounding. Change what you see. Change what you hear. Change what you eat.
4-take charge of your life. don't think about changing other people's life (takut kita terpesong skali ngan orang tu. betulkan diri kita dulu, orang akan cari kita kalau dia percaya we're the one who can change them)

dengan itu, berakhirlah program & jugak post ema kali nie. so, kita kena selalu ingat janji kita dengan Allah. cuba ubah semua benda yang kita ada ini & sandarkan kepada Allah. memang susah nk buat at first, but jom cuba sama2? insyaAllah, setiap usaha kita yang kecik2 molek tu akan dihisab oleh Allah.

No comments: