Blogger Backgrounds

Wednesday 25 January 2012

bid'ah

disebabkan masih ada yang x faham pasal lagi pasal perkara2 bid'ah nie, ema berasa terpanggil untuk membincangkan perkara nie. 

first of all, apa itu perkara2 bid'ah? bid'ah are things yang Rasulullah x buat sepanjang hidupnya. so, basically, semua benda yang baginda buat kita panggil sunnah, benda2 yang baginda x buat kita panggil bid'ah.


contoh2 perkara bid'ah paling famous adalah membaca surah Yaasin pada malam Jumaat. actually, kalau kita tanya mak ayah kita kenapa kena baca Yaasin on that day, diorang akan kata, 'jangan banyak tanya, baca ja. lagipun hari nie hari yang baik' so, we have no idea why kita baca Yaasin on this particular day. but hey, apa salahnya kan? 
imagine kawan kita nie, yang langsung x bukak Quran, not even a day in a week, atas sebab2 Wallahua'lam laa kan, at least dia akan dapat pahala sebab baca Yaasin pada malam Jumaat kan? think that if kawan kita nie x baca Yaasin pun pada malam Jumaat, memang dia xkn baca Quran langsung for the rest of her life. x ka rugi kawan kita tue? 
but for people yang berfikran macam ema, 'kenapa malam Jumaat? kena surah Yaasin?' you guys boleh 'upgrade' yourselves. baca Quran setiap hari, mula dari surah al-Baqarah, smpai ke surah an-Naas. perasaan khatam al-Quran memang unexplainable, orang yang khatam ja faham perasaan tue. then, about baca Yaasin nie, why not baca surah Yaasin everyday, after Maghrib, instead of reading it after Maghrib pada malam Jumaat? cubalah mana2 satu...it's all up to you, actually...
ini baru satu isu, next kita ke perbuatan membaca tahlil untuk orang yang dah meninggal. benda nie pun x dibuat pada zaman Rasulullah. but then mari kita tengok samada benda nie baik atau buruk k? perbuatan membaca tahlil untuk seseorang arwah tue, ialah mendoakan dan menghadiahkan Yaasin kepada arwah, di samping berzikir mengingati Allah.
lepas ema explain nie, korang rasa tahlil nie perbuatan yang baik ke x? 

actually, this is also a nice thing to do daripada sahabat2 kita meraung, meratap di atas pemergian arwah. it's better kita kuatkan semangat dengan berzikir kepada Allah, at least, kita ingat gak one day kita akan mati. unlike perbuatan menangisi pemergian arwah, we'll only think about 'why he left me? why now? why me?' blah blah blah...kita akan hilang pertimbangan masa tue & we might blame Allah atas takdir yang dah tertulis di Luh Mahfuz. that would be the worst case scenario kan? Nauzubillah...
so, dengan majlis tahlil, kita boleh doakan kesejahteraan arwah, moga dimasukkan ke daam syurga, dikurangkan seksa kuburnya...kan bagus tue??


alright, now that we're done with the common things, let's move on to a more critical thingy whingy. you up for it??


memiliki kenderaan bermotor, jam tangan, menulis memakai pen, laptop

apakah persamaan antara kesemua di atas? i got one word, BID'AH
don't you think so? think about it, Rasulullah pernah naik kereta ke pada zamannya? tulis pakai pen? memakai jam tangan? go online using laptop? 
x pernah! so, to those yang buat semua perkara di atas nie kena stop from doing the things above & many more la ya? maksudnya, kena travel either melalui jalan kaki atau adopt a camel from Saudi to be used in our country? macam tue? 
or, pergi sekolah, tulis pakai dakwat & bulu burung?? x kan?
i bet you guys mesti fikir macam nie, 
'ini dah kes lain dah...x kan la nk jalan smpai ke KL? mampuih la kami nanti...'
so, my point is, kalau you guys boleh bertolak ansur dengan benda2 macam nie, x payah la nk persoalkan benda2 bid'ah. sebab kalau nk ikutkan, smpai bila2 pun, perkara macam nie x kan selesai. kenapa kita perlu bertelingkah, x mau kawan dengan seseorang tue just becoz dia mengamalkan something yang kita x buat??


kalau you guys x rasa mcm nk hadri majlis tahlil, or reciting Yaasin every malam Jumaat, x payah buat. but then jangan influence orang lain untuk x buat jugak. let them do what they wanna do, asalkan benda2 tue benda2 yang baik. go back to amar ma'ruf nahi mungkar punya konsep.
i hope i was able to open up your mind to think from the logical view. i don't expect everybody to accept my thoughts, but give it a thought.


Wallahua'alam...

No comments: