Blogger Backgrounds

Friday 6 January 2012

ilham

dalam beberapa hari nie, ema ngaku diri ema x brapa nak ok sikit, disebabkan hal2 tertentu yang berlaku di sini. bnda2 tu boleh dielakkan, tapi entah macam mana, berlaku jugak. 
one thing yang ema buat kat sini selama kepala otak ema kacau ialah berdoa. berdoa pada yang Maha Esa. berdoa mintak Dia bagi ema ilham on what to do & what not to do. 
guess what happened? 
banyak benda yang berlaku yang buatkan ema distracted ngan masalah yang berlaku. kak usrah ema ajak ema Qiam kat surau. ema anggap bnda nie sbgai satu ilham @ petunjuk daripada Allah. bila pergi qiam plak, kakak2 yang ada kat situ tunjukkan sat video ringkas pasal ukhwah antara manusia. 


dalam video tu, pelajar tu gunakan ayat 133-134 dari surah ali-Imraan. 
Dan bersegeralah kamu mencari ampunan dari Tuhanmu dan mendapatkan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa. (yaitu) orang yang berinfak, baik di waktu lapang maupunsempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memafkan (kesalahan) orang lain. Dan Allah mencintai orang yang berbuat kebaikan.


pengisian yang ringkas tu pun actually ilham daripada Allah, the answer to my prayers. kak tu nasihatkan kitaorg semua untuk tidak memutuskan ukhwah antara kitaorang. sometimes kita naik berang sebab kawan kita ni buat salah kat kita, but then kita pasti akan rasa kurang bila kita buat aktiviti dengan kawan2 yang lain. kita rasa macam kita kekurangan ahli sorang. setiap bnda yang kita buat mesti akan rasa janggal, sbb kita dah terbiasa sangat beramai-ramai. sepatutnya, kita kena cari balik kawan yang tertinggal tu. itulah adab berkawan, itulah yang dinamakan ukhwah.
so, dalam video tu, diorang berbaik2 semula. 


ema pulak tersentap dengan apa yang jadi dalam video tu. sepatutnya, that's what i do, but i didn't. i thought things will heal with time, but things only got worse. so, all i keep doing is pray so that Allah tunjukkan jalan yang terbaik untuk ema keluar. balik2 bilik pagi tadi, ilham Allah yang seterusnya datang dalam bentuk manusia yang memahami ema secara keseluruhan. dia pandang ema, terus connected ngan ema. dia pun slow talk ngan ema, smpai menitis air mata cheq. huhuhuhu....then, kakak ema plak call.


menangis lagi la cheq. ema x suka sgt nk gaduh2 nie, sbb ema tau ema tengah laburkan saham dalam akaun dosa ema. ema plak pening, sbb ema x nk back down, ego la kann...so, bila ema pandang siling bilik ema, mcm2 bnda yang ema fikir. 
'i must take action'
'do i say sorry?'
'why should I say sorry, i didn't do anything. she should apologize first'
'Allah dah banyak bagi ilham kat ema, if i ignore them, ema yang berdosa'


the fact that ema dah berdosa ngan manusia & then now nk buat dosa ngan Allah, Pencipta ema yang bagi ilham kat ema, yang memakbulkan doa2 ema selama ema tengah kepala pusing ni, buat ema rasa tension. tanpa disedari air mata laju ja turn ke pipi. bila cakap ngan kakak ema, nangis lagi. nangis je ema petang tadi. muka dah kepanasan, kepala dah betul2 sakit. 


the thing is that, kita yang kena start something tu. kak April cakap, jangan mintak maaf kalau x bersedia. mulakan satu conversation, soothe things up. lepas dah rasa bnda dah ok skit, barulah mintak maaf secara rela hati. so, itulah yang ema nk share ngan korang.


Wallahua'lam...

No comments: