Blogger Backgrounds

Saturday 21 January 2012

takdir Allah

selalunya, kita dengar orang ckp, 'dah takdir engkau, minah...terima jelah...'
tapi tahukah kita apa itu takdir? takdir nie memang x leh diubah ke? 
takdir nie sesuatu yang abstrak. sesuatu yang telah ditentukan la kiranya. tapi tahukah anda yang takdir boleh diubah?? yup, takdir boleh diubah. takdir boleh diubah kalau kita betul2 bersungguh nak ubah takdir.


well, macam nie. sememangnya, setiap benda itu telah pun ditentukan oleh Allah di Luh Mahfuz. kita kawin ngan sapa, lahir bila, mati bila, dosa banyak mana, character kita mcm mana, pahala kita byk mana, kita nie baik atau jahat...tapi, kita masih boleh mengubah takdir kita. for example, kalau kita dapat mimpi @ 'vision' (ala-ala That's So Raven gituu...)
kalau kata kita mimpi kita akan kena marah ngan mak kita, kena sebat smpai lebam2 akibat x dengar kata, will we be acting bad @ misbehave terhadap mak kita? one simple triva to all of you. definitely 80% daripada korang akan jawab, 'x nak la sakitkan hati mak, nanti kena pukul plak, smpai lebam badan' but some of you might think this way, 'betui ka kalau aku x ikut mak, mak akan pukul aku smpai lebam2 badan aku, macam dlam mimpi aku tadi?' semua ni up to you to believe, but sesetengah mimpi je yang dikacau oleh syaitan, sesetengah lgi membawa maksud @ meaning kepada kita kalau ditafsir dengan baik. 


my point here is, Allah masih bagi kita peluang untuk mengubah takdir kita. unless kalau kita jenis orang macam nie, 'Allah dah takdirkan aku dengan kanser, aku harus redha...mungkin ini yang terbaik untukku...' 
so, kenapa pendirian kita berubah mengikut situasi? sepatutnya, kita kena berusaha mengubah setiap yang mampu kita ubah. for example, kita boleh CUBA kurangkan @ elakkan diri daripada kemalangan dengan berhati-hati di jalan raya, pakai seat belt, drive carefully, not recklessly. 


sama jugak dengan situation kita gaduh ngan suami kita, mak kita, adik-beradik kita, kawan2 kita...but then, memang Allah takdirkan something whether it's bad or good to happen for a reason, mungkin nak bagi kita peluang utk be a good person, utk try to do good, walaupun utk sekali. atau mungkin Allah nak bagi kita peluang utk muhasabah diri, coz selalunya, org akan muhasabah diri bila something bad jadi kat diorang-no matter what's the condition. so, kita kena selalu positifkan diri. ingat macam nie, 'setiap yang berlaku itu rahsia Allah. ada sebab Dia bagi aku lalui situasi mcm nie' 


Wallahua'lam...
P/S: ema tulis nie, untuk mengingatkan diri ema jugak. thank you...

No comments: