Blogger Backgrounds

Friday 12 October 2012

Saat Aku Terima Nikahnya

first of all, i realized how must dust have collected on my blog. i've been busy and i just can't seem to find any topics to write about. but i hope i would be given the opportunity to keep on writing & sharing stuff i know with you readers. *bajet banyak readers la nie? haha*

'Saat Aku Terima Nikahnya'. fuyohh, tajuk entri!! ema dah kahwin ke nie? eh, tak. ema still single. ema kebetulan hadirkan diri ke satu majlis ilmu yng ringkas yang bincang pasal tajuk di atas. Ustaz Ahmad Siddiqi  bagi talk nie. 

Ustaz start talk nie dengan bagi definisi nikah. 
Nikah ialah akad yang menghalalkan persetubuhan antara lelaki dan perempuan 
lelaki & perempuan yang nak menikah tu mestilah betul2 lelaki & perempuan dan x ada sifat2 yang meragukan berkenaan jantina diorang. 

Tujuan di sebalik pernikahan ialah:
1- meneruskan keturunan
~berkahwin waktu belajar dalam keadaan masih belum bekerja boleh. tapi kita ikut balik hukum2 kahwin. ada 5 hukum kesemuanya, WAJIB, MAKRUH, SUNAT, HARUS dan HARAM
kalau korang dah x ingat, ema boleh explain nanti.

2- menghilangkan nafsu syahwat (zina mata & zina faraj)
~ pasal zina mata, ustaz tu cakap, kalau dah nampak benda tu salah atau x appropriate, jangan tengok dah. cepat2 alihkan pandangan.
~ zina faraj di sini bukan hanya merujuk kepada wanita (sebab term faraj), tapi ia merujuk kepada lelaki & perempuan.

3- menambahkan perasaan sayang tetrhadap Allah
~ kombinasi kasih sayang antara suam dan isteri membawa kepada tambahnya sayang kepada Allah. contohnya, sama2 beribadat. kasih sayang antara suami isteri akan bertambah, and at the same time, boleh menambahkan keimanan kepada Allah sebab sembahyang berjemaah. some sort laa.. 

antara persoalan-persoalan yang diketengahkan oleh ustaz sepanjang program.
1- kalau kita kahwin dalam keadaan hidup kita x seberapa, insyaAllah kita akan dapat rezeki daripada Allah.
2- akad nikah dalam masjid bukan sunnah Rasulullah
3- adab membatalkan air sembahyang merupakan adat Jawa
4- pemakaian gaun kahwin & bunga merupakan ikutan agama lain seperti Kristian
5- pengantin makan makanan lain daripada tetamu adalah satu benda yang salah. semua orang patut makan makanan yang sama
6- cara untuk mengelak diri daripada zina bukanlah dengan berkahwin. ini konsep yang salah. untuk elakkan zina, kita sepatutnya mendekatkan diri dengan Allah.
7- bercinta sebelum kahwin adalah tidak salah. walaupun Islam x pernah kata cinta sebelum kahwin adalah salah (x dak ayat dalam Quran yang melarang hubungan cinta sebelum kahwin) tapi kita kena ikut medium yang betul. kalau betul kita dah suka dengan orang tu, lamarlah dia. lamar dengan cara yang baik. jangan pulak terus hantar rombongan ke rumah pihak perempuan. jumpa dengan ayah kepada gadis tu dulu. kalau segan nak jumpa kat rumah sebab takut orang kampung cakap apa2, jumpa dekat restoran atau kedai makan dengan ayah pompuan tu. cakap baik2. insyaAllah, ayah pompuan tu akan consider untuk bagi kahwin atau x. kalau x kahwin pun, at least maybe diorang ada plans untuk korang dua orang.
8- sanding masa kahwin, apa hukumnya? kalau duduk bersanding atas pelamin dengan tujuan menangkap gambar, boleh, x salah. yang jadi salah ialah adat merenjis air dunno what and the beras2 stuff. yang tu yang salah. 

sekian, Wassalam.

No comments: