Blogger Backgrounds

Wednesday 3 October 2012

hiburan dalam islam

entry kali nie lebih menginsafkan. *hahaa...ayat x boleh blah!* sebabnya, kalau korang perasan, the past few entries lebih kepada diri ema yang memberontak, ema yang lost dalam life ema sendiri. nak cerita pasal artis nie la, yang tu la...so, kali nie, ema nak kongsi information on something interesting, some short pengisian in my surau.

tajuk pengisian sangat menarik, 'Hiburan Dalam Islam'.

too bad, i went late, sbb nk makan dinner dulu. so, ema just nak kongsi benda2 yang ema sempat dengar je la ek?

1- haram sesuatu aktiviti yang mempunyai content yang bertentangan dengan Islam.
*x boleh main Solitaire, Free Cell, Poker whatever coz kindda menyerupai judi, walaupun kita x mempertaruhkan apa2, and kita sekadar main dengan computer*
*x boleh main game lawan2 where we become the American armies and killing any avatar yang kebetulan pakai kopiah. this is also haraam*


2- artis2 yang nak berhibur atau menhiburkan hati anybody perlulah labuhkan tudungnya menutupi dada. 
*sekadar garisan atau panduan dalam etika untuk berhibur dalam Islam*

~bet you guys would say, "so we girls boleh nyanyi la? asalkan pakai pakaian menutup aurat?" 
and here's the answer to the doubt above.

3- haraam untuk kita wanita memerdukan suara kepada kaum lelaki. (got it??)
*kalau cakap telefon dengan lelaki, janganlah merdukan suara sebab kelemahan lelaki adalah suara wanita. kita boleh goyahkan iman diorang*
(kita semua nak laki yang alim, kuat, yang boleh jadi imam untuk kita, so why not we give them a chance to do so, dengan syarat, kita x 'melemahkan' iman diorang sendiri)~ayat sendiri

4- jaga waktu solat
*kalau nak tengok program2 TV, rancangan realiti, perlawanan bola sepak, boleh. just that kita kena disiplinkan diri kita untuk solat di awal waktu, if possible.
(for example, we have some reality TV shows which airs at 8 pm and end at about 12-12.30 am. kita jangan lah pulak, sebab x nak miss performance one of the candidates, kita pulak yang x bergerak daripada skrin TV. konon2 nak sembahyang when the show ends, salah la tu. ini bukan cara Islam bagitau kat kita)~ayat sendiri jugak. nasihat untuk diri jugak. rasa pedas tetiba. 


and the pengisian ended. and i asked a question.

"kalau kita join aerobics (boys & girls separated), and the songs played during the activity are usually songs that are not Islam-related. we have all kinds of genre-Malay, American, Korean and even Hindustani songs played. apa hukum kita berada dalam aktiviti tersebut, sedangkan lagu2 yang dimainkan melalaikan dan boleh bawa kita jauh daripada mengingati Allah? haraam jugak ke?"
~coz i've read 'somewhere' in a novel where the author gave a situation where the girls were involved in activities involving modern songs, and some of the girls prayed in their hearts for Allah to forgive their sins, coz for the whole time they were in the activity, they've forgot about Allah. and they even performed the solah taubah in the middle of the night, seeking his forgiveness, for the sins they did in the evening~

and what did the ustaz answered?
"aerobics tu aktiviti yang sihat atau x? sihat kan? x salah kalau kita nak mainkan lagu2 rancak, yang moden untuk meggerakkan aktiviti tersebut. cuba bayangkan kalau kita mainkan lagu Opick, * both his hands were in the air* macam mana nak teruskan nie? rasa insaf tetiba, silap2 ada yang menangis sambil aerobik. *people laughing* so, x salah la. x jatuh hukum haraam pun.
sama jugak kalau kita tengah bawak kereta sorang2, tengah2 malam, kita tengah mengantuk. x salah kalau kita bukak radio untuk dengar lagu2 yang rock sikit, supaya kita pun alert dengan pemanduan kita. bayangkan kamu dengar lagu2 rock, mesti kalmu pun akan BOOM, BOOM, BOOM dengan musik yang kamu dengar kan? so, x haraam. boleh dalam Islam"

and there was one more question which caught my attention.
"ustaz, kalau kita tengok program2 Ustazah Pilihan, Imam Muda yang disiarkan, para peserta akan mekap2, x salah ka ustaz?"

and this is what the ustaz answered.
"memang la saya x nafikan para peserta dalam Ustazah Pilihan pakai blusher, pakai bedak compact, tapi kita tengok pula tujuan program tu disiarkan. sedikit sebanyak, kita pun akan tau pasal Islam. mekap yang peserta tu pakai adalah sebahagian daripada penjagaan imej diri. x salah."

and the programme really ends this time. hehe...

No comments: